SD


Nu när valet konstant kretsar runt en är det oundvikligt att ignorera och inte bry sig. Snacket kring just Sverigedemokraterna växer allt mer och i takt med detta måste jag för min egen skull klarna upp spektaklet. Det jag första av allt vill göra är att definiera begreppet invandring (lyckligt nog så kan jag copy-paste lite från mitt etik&moral-arbete, hehe).

Hos de flesta människor är den första spontana tanken kring invandring att det klingar negativt. Men det beror helt och hållet på att det har blivit så att invandring ses som något negativt i dagens samhälle och situation. Sverige kommer alltid att vara i behov av invandring för att det ska finnas tillräckligt med arbetskraft i landet. Det duger faktiskt inte att enbart vara ett utvandringsland. Det finns främst fyra typer av invandring till Sverige. Flyktinginvandring och arbetskraftsinvandring är de viktigaste. Till dessa kommer anhöriginvandring och gäststudenter/forskare. Flyktinginvandring är de som kommer hit med hjälp av svenska myndigheter och enligt överenskommelser med FN. Eller de som själva tar sig till Sverige och söker asyl (uppehållsrätt) här. En del av gäststudenter eller gästforskare stannar faktiskt i Sverige efter studierna. Anhöriginvandring rör sig främst om anhöriga till flyktingar som beviljas asyl i Sverige. Varför vissa väljer att lämna sitt hemland kan bero på förföljelser, hot, politiska eller religiösa åsikter, ekonomiska problem eller andra skäl. Vissa är rädd för misshandel p.g.a. sitt kön, sexualitet eller religion och andra söker helt enkelt nya utmaningar och äventyr i sina liv.

Det finns egentligen ingen regel för hur länge man är en invandrare. Det är snarare hur länge man känner sig som en. Det beror fullt på hur man blir mottagen och hur man behandlas. Även hur hårt man kämpar för att komma in i samhället, för att så småningom känna sig hemma. När ett lands befolkning ökar, följer även konsumtionen av varor och tjänster med i ökningen. Detta faller sig naturligt eftersom desto fler människor det är i ett land, desto mer produktion krävs. Därför sker också en proportionell ökning av jobb tillsammans med befolkningsmängden. Vårt lands ekonomi växer i takt med invandringen.

Det är en vanlig fördom är att alla invandrare har lägre sysselsättning och sämre social situation i många länder. Jag tycker inte att den sämre sociala situation för invandrare i Sverige bara kan skyllas på invandrarna som kollektiv eller invandringen som företeelse.  Utan också i attityder och politik. I de många fall är det människor som tänker "invandrare är snyltare" som skapar glasväggen vilket hindrar dem från att få jobb och att kunna umgås med Sverige. Jag har full förståelse för de invandrare som kommer känner sig orättvist behandlade. Får man inte vara med i spelet, så finns självklarheten att man blir ilsken. Får man chansen och gör bort sig så är det en helt annan historia. Men alla är värda en chans.


Däremot tycker jag att det är fruktansvärt är när alla invandrare som får chansen att flytta hit vägrar anpassa sig. Jag är själv utländsk. Svensk med utländsk bakgrund som dem flesta skulle kalla det, eftersom att jag är född här. Jag respekterar alla sorts människor. Överallt får man höra "jävla blattar, åk hem till ert land" Jag kan faktiskt hålla med lite ibland. Jag menar då inte alla. Jag skäms så fruktansvärt mycket när jag ser sådana människor som förstör och vägrar anpassa sig. Det är då fortfarande inte alla invandrare som vandaliserar, men dem som gör det. Det är ren skam, verkligen. Och i slutändan dras alla vi utländska över med en kam. Alla drabbas av kaoset. Och vi blir en av dem. De som de flesta ser ner på, de inget annat än förstör. Även vi som faktiskt rättar oss efter samhällets bästa.

Det finns säkert flera invandrare som tänker på liknande sätt som jag. Vi var välkomna så länge vi sköter oss och beter oss som vilken svensk som helst. Sedan finns det många som inte villiga att bete sig så att man faktiskt kan få en annan uppfattning, som inte vill släppa det gamla bakom sig. Det finns många som inte är här för att de vill bo och arbeta här, som tror på landet och sättet att leva, utanär här för att de måste pga. krig, fattigdom osv. i sina hemländer. Det är naturligtvis mycket tragiskt att världen ser ut som det gör men samtidigt ställer jag mig mycket kritisk till att människor i vårt land vägrar att acceptera deras sätt att leva och som inte vill och kan anpassa sig. En stor andel tar med sig sin religion och kultur hit och gör sedan allt för att det ska få fäste i Sverige och vill förändra saker som ingen skulle haft en tanke på eller vilja förändra om det inte vore för dem. Sedan när de inte får sin vilja igenom skriks det om kränkningar och rasism. Man ska ju självklart få tro på vad man vill. Dock finner jag ingen stimulans med att de ska försöka ta makten över landet och förstöra för att folket inte har samma tankesätt som en själv.

Politiskt sett (menar då angående SD osv) så har jag ingen som helst talan. Jag är kass i frågan om politik. Inte riktigt hängt med i svängarna och vet inte alls vad vadera parti jobbar för och mot. Dock ser jag inte bara negativt på SD. Jag tror faktiskt att de till viss del har fördelar. Bland många skolor har runt 13% röstat på dem. Det är då ganska uppenbart att dessa 13% är relativt pålästa och finner en stimulans med Sverigedemokraternas gynnsamma. Fast jag förstår mycket väl att invandringen inte kan skäras ner helt. Landet behöver faktiskt invandring likaväl som utvandring. Spektakulationer om att Sverige kommer att omvändas till diktatur när Sverigedemokraterna tar över är trots allt ganska skrämmande men jag vet ju fortfarande inte riktigt vad som är sant och inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0